Prawo do odszkodowania za opóźniony/odwołany lot

Kilka tygodni temu jedna z linii lotniczych miała poważne awarie samolotów, które uniemożliwiły wylot na wakacje wielu podróżującym. Opóźnienia lub odwołania lotów to częsty przypadek, zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy lotniska obsługują więcej lotów. Warto wiedzieć jak dochodzić swoich praw od linii lotniczej.

Na mocy rozporządzenia UE nr 261/2004/WE podróżującym, którym odwołano lot lub opóźniono o min. 2 godziny z winy przewoźnika należy się odszkodowanie, a także stosowna opieka.

Pasażerom przysługuje:

  • Wyżywienie
  • Zakwaterowanie w hotelu
  • Transport z lotniska do miejsca noclegu
  • Dostęp do środków łączności

Prawo do opieki przysługuje pasażerom, których lot opóźnia się:

  • Ponad 2 godziny (rejsy do 1500 km)
  • Ponad 3 godziny (rejsy powyżej 1500 km w ramach Unii Europejskiej i 1500-3500 km poza Unią Europejską)
  • Ponad 4 godziny (rejsy powyżej 3500 km poza Unią Europejską)

Kwota odszkodowania jest z góry ustalona i wynosi:

  • 250 euro (rejsy do 1500 km)
  • 400 euro (rejsy powyżej 1500 km w ramach Unii Europejskiej i 1500-3500 km poza Unią Europejską)
  • 600 euro (rejsy powyżej 3500 km poza Unią Europejską)

Aby uzyskać odszkodowanie należy zawnioskować o nie u przewoźnika w formie pisemnej powołując się na art. 7 rozporządzenia UE nr 261/2004/WE. Przewoźnik powinien wydać decyzję w ciągu 30 dni. Jeżeli odmówi wypłaty odszkodowania pasażer może zwrócić się do odpowiedniego urzędu lotnictwa cywilnego. Jeśli lot miał być realizowany w Polsce powinien się zgłosić do ULC w naszym kraju, natomiast jeśli loty miały być realizowane z innego miejsca na świecie powinien się zgłosić do instytucji działającej w sprawach lotnictwa cywilnego odpowiedniego dla danego kraju. Skarga powinna zawierać formularz dostępy na stronie ULC, kopię reklamacji, kopię odmowy wydanej przez przewoźnika oraz kopię rezerwacji za dany lot. Pozytywne rozpatrzenie stanowi samo w sobie nakaz do wypłaty odszkodowania przez przewoźnika.

W przypadku dalszej odmowy wypłaty odszkodowania może zaistnieć konieczność wniesienia sprawy do sądu. W przypadku problemów z uzyskaniem odszkodowania zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią Odszkodowawczą.