Czy ubezpieczyciel może wymagać naprawy auta na częściach zamiennych?

Poszkodowani w wypadkach komunikacyjnych i ubezpieczyciele często toczą spory dotyczące naprawy uszkodzonego pojazdu. Najczęściej konflikt skupia się na zagadnieniu części oryginalnych i części zamiennych. Czy ubezpieczyciel może wymagać naprawy auta na częściach zamiennych? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule.

Dowiedz się więcej

Naprawa na częściach zamiennych czy oryginalnych?

W toku likwidacji szkody ubezpieczyciele niemal zawsze forsują naprawę pojazdu przy użyciu tańszych zamienników. Właściciele uszkodzonych samochodów liczą natomiast na wykorzystanie do naprawy wyłącznie oryginalnych podzespołów. Kto ma rację? To zależy od rodzaju ubezpieczenia, w oparciu o które likwidowana jest szkoda. Innymi zasadami rządzi się bowiem autocasco (AC), a innymi obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC). Kluczowe znaczenie mają także ogólne warunki umowy odnoszące się do danego ubezpieczenia, czyli po prostu warunki narzucane przez danego ubezpieczyciela.

Części oryginalne a zamienne – czym się różnią?

Oryginalne części do samochodu wyprodukowane są przez producenta pojazdu. Mają także oznaczenie w postaci logo producenta. W procesie ich produkcji kieruje się natomiast ściśle technologią i standardami producenta. Samochód, który chwilę temu wyjechał z salonu samochodowego posiada wszystkie oryginalne części. Z czasem one zużywają się, a także mogą ulec zniszczeniu w trakcie wypadku. Trudno jednak dziwić się, że właściciele stosunkowo nowych pojazdów oczekują od ubezpieczyciela naprawy samochodu tylko na częściach oryginalnych. Aczkolwiek zamienniki wcale nie muszą być gorsze. Oczywiście na rynku można znaleźć lepsze i gorsze produkty. Tak czy inaczej możliwe jest znalezienie części zamiennych, które jakością i sposobem wykonania będą rzeczywiście odpowiadały oryginałom.

Jak znaleźć dobre części zamienne?

Aby ułatwić poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych weryfikację jakości zamienników, a jednocześnie ułatwić pracę serwisów motoryzacyjnych, Komisja Europejska wydała rozporządzenie, które ustanawia kategorie części samochodowych. Części oznaczone symbolem „O” to te oryginalne, pochodzące bezpośrednio od producenta i sprzedawane w autoryzowanych stacjach obsługi. Części oznaczone symbolem „Q” także pochodzą od producenta, ale mogą być już sprzedawane nie tylko w ASO, ale i w innych warsztatach. One nie odbiegają jakością od oryginalnych części, ale są nieco tańsze. Części oznaczone symbolem „P” to jeszcze niższa kategoria. Te części mają swoje podkategorie. Oznaczone symbolem „PT” i „PC” mają specjalny certyfikat nadany przez niezależną jednostkę badawczą, oznaczone symbolem „PJ” są polecane przez producenta, a części oznaczone po prostu jako „P” mają najniższy status. Istnieją jeszcze części oznaczone symbolem „Z” i uchodzą za najgorsze jakościowo.

Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za oryginalne części?

W procesie likwidacji szkody z OC sprawcy ubezpieczyciel powinien przywrócić pojazd do stanu sprzed szkody. Posiadając zatem stosunkowo nowy samochód można wymagać od ubezpieczyciela jego naprawy na częściach oryginalnych. Starsze samochody albo te, które już były naprawiane na zamiennikach, zostaną natomiast naprawione z użyciem właśnie części zamiennych. Zasadą bowiem jest, że naprawa nie może podnosić wartości pojazdu. W odniesieniu do szkody z AC ubezpieczyciel pokryje natomiast koszt naprawy pojazdu na częściach oryginalnych wtedy, gdy warunki ubezpieczenia przewidują taki wariant.