Kiedy kierowcy należy się odszkodowanie za udział w nieszczęśliwym wypadku?

Czy wiesz, że nieszczęśliwe wypadki zdarzają się często? Właśnie dlatego coraz więcej osób decyduje się na zakup ubezpieczenia NNW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków).  Czym tak naprawdę jest nieszczęśliwy wypadek i w jakich sytuacjach przysługuje odszkodowanie nw po wypadku? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie prawa przysługują Ci w przypadku niefortunnych zdarzeń.

Czym jest nieszczęśliwy wypadek?

Zgodnie z art. 829 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.) ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków jest rodzajem ubezpieczenia osobowego. Dotyczy ono uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku. Czym jest taki wypadek? Najczęściej definiuje się go jako „zdarzenie nagłe i zarazem wywołane przez działanie czynników zewnętrznych w stosunku do osoby, która poniosła śmierć, której ciało zostało uszkodzone lub tej której zdrowie uległo rozstrojowi” (M. Orlicki, w: Gutowski, Komentarz, t. II, art. 829, Nb 6). Przykładowo zatem nieszczęśliwym wypadkiem może być upadek w wyniku poślizgnięcia się na płytkach przy basenie lub też wypadek samochodowy.

Odszkodowanie po wypadku z NNW

Tak naprawdę świadczenie wypłacane z tytułu ubezpieczenia NNW nie ma charakteru odszkodowawczego. Jeżeli zaistnieje zdarzenie, określone w umowie ubezpieczenia jako nieszczęśliwy wypadek, ubezpieczyciel ma bezwzględny obowiązek wypłaty z góry określonej sumy ubezpieczenia. Poszkodowany może natomiast dodatkowo dochodzić klasycznego odszkodowanie na podstawie art. 444, 445 i 446 Kodeksu cywilnego.

Kiedy ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania?

W tym kontekście warto również wspomnieć, że w niektórych sytuacjach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania po wypadku z tytułu ubezpieczenia NNW. Nie będzie ono przysługiwało wtedy, gdy wypadek będzie skutkiem: choroby (w tym psychicznej), celowych i umyślnych działań, popełnienia lub próby popełnienia przestępstwa, udziału w bójkach, kierowania pojazdem bez uprawnień, działań wojennych.

Kiedy kierowcom przysługuje odszkodowanie za udział w nieszczęśliwym wypadku?

Kierowcy mogą mieć prawo do odszkodowania za udział w nieszczęśliwym wypadku, ale przysługują mu one w określonych sytuacjach. W przypadku wypadków drogowych, odszkodowanie może być wypłacone, jeśli kierowca był ofiarą wypadku, a winę za niego ponosi inna strona. Zazwyczaj odszkodowanie po wypadku jest wypłacane przez ubezpieczyciela sprawcy wypadku, który jest odpowiedzialny za pokrycie strat i kosztów naprawy pojazdu, leczenia oraz innych związanych z wypadkiem wydatków.

W przypadku, gdy kierowca był sprawcą wypadku, odszkodowanie nw po wypadku może przysługiwać innym poszkodowanym osobom, takim jak pasażerowie pojazdu, piesi czy inni uczestnicy ruchu drogowego. Odszkodowanie ma na celu wyrównanie strat i pokrycie kosztów leczenia, rehabilitacji oraz innych powstałych w wyniku wypadku wydatków.

Pamiętaj o tym, że przysługujące odszkodowania nw po wypadku mogą się różnić w zależności od przepisów danego kraju oraz umowy ubezpieczeniowej. W przypadku wypadków drogowych, zawsze konsultuj się z prawnikiem specjalizującym się w sprawach odszkodowawczych, abyś uzyskał profesjonalne doradztwo i zapewnił sobie odpowiednie odszkodowanie po wypadku.  Poszukujesz takiej kancelarii? Koniecznie skontaktuj się z Kancelarią Odszkodowawczą City.