Naprawa samochodu po szkodzie całkowitej

Szkoda całkowita występuje gdy wartość naprawy pojazdu, wyceniana według oryginalnych części, a także średniej ceny za roboczogodzinę przewyższa wartość samochodu w dniu szkody. Jednakże czasami istnieje możliwość naprawienia pojazdu i otrzymania odszkodowania ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego. Szkoda całkowita jest bardzo korzystna dla ubezpieczyciela, dlatego bardzo wielu sztucznie zawyża stawki naprawy lub zaniża cenę samochodu w dniu szkody.

Naprawa do wartości pojazdu

Z OC sprawcy: szkoda całkowita jest to sytuacja kiedy naprawa samochodu przekracza wartość pojazdu sprzed szkody. Żeby obniżyć koszty naprawy wystarczy obniżyć stawkę za roboczo godzinę. Jednakże należy pamiętać, że obniżona stawka musi być udokumentowana kosztorysem. Jeżeli obniżenie stawek serwisowych jest niewystarczające można spróbować zejść z ceny części. Warsztaty mają możliwość zamówienia części z dosyć dużymi rabatami w cenach hurtowych. W kalkulacji towarzystwa ubezpieczeniowego zawsze podane są ceny części nowych oryginalnych.

Z AC: szkoda całkowita liczona jest w przypadku gdy wartość naprawy pojazdu przekracza 70% jego wartości przed szkodą. W niektórych przypadkach można wystąpić do ubezpieczyciela o warunkowe zaakceptowanie wyższych kosztów naprawy. Z reguły jeżeli wartość naprawy wynosi 70-80% towarzystwa ubezpieczeniowe wyrażają zgodę na naprawę, jednakże jeżeli wartość ta przekracza 80% robią to bardzo rzadko i niechętnie. Można jednakże obniżyć koszty naprawy znajdując warsztat, gdzie cena za roboczogodzinę jest dużo niższa. Należy jednakże pamiętać, że wszystkie koszty muszą być udokumentowane poprzez rachunki.

Kiedy nie warto naprawiać samochodu po szkodzie

W wielu przypadkach jeżeli wartość naprawy samochodu po szkodzie przewyższa wartość samochodu przed szkodą warto się zastanowić czy warto go naprawiać. Pojazd może nie być aż tak bezpieczny i sprawny, dlatego czasami dużo lepiej jest zezłomować samochód i cieszyć się bezpieczeństwem jazdy.