Odszkodowanie dla pasażerów za opóźnienie pociągu, autobusu i statku.

Często wydaje nam się, że wybierając środek transportu publicznego oszczędzimy sobie stresu i dotrzemy szybciej na miejsce. Czy aby na pewno? Czasami zdarza się, że wybrany przez nas środek lokomocji ma opóźnienie. Co wtedy? Wielu podróżnych po prostu się z tym godzi, czeka na wybrany przez siebie środek transportu i nie wyciąga żadnych konsekwencji wobec przewoźnika. Pasażerom przysługuje prawo rekompensaty za poniesione z tego tytułu koszty. Mamy prawo dochodzić odszkodowania takiego jak np. odszkodowanie osobowe.

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Pociąg nie przyjechał na czas? Warto wiedzieć, że można z tego tytułu dochodzić odszkodowania.

  • Pociąg spóźnił się od 1 do 2 godzin? Wtedy przysługuje zwrot 25% kosztów ceny biletu lub zaproponowanie alternatywnej trasy na podobnych warunkach, byśmy mogli dotrzeć do celu .
  • Możemy otrzymać zwrot części wartości biletu tj. za ta część trasy, której nie zdarzyliśmy przejechać. Gdy jednak uznamy, że podróż do miejsca w którym się obecnie znajdujmy była bez sensu wtedy możemy prosić o zwrot całej kwoty.
  • Jeśli pociąg o spóźnił się więcej niż 2 godziny procedura jest podobna jak w przypadku godziny, minimalna kwota odszkodowania osobowego o jaką się wtedy możemy ubiegać wynosi 50% ceny biletu.

Pamiętaj jednak, by konduktor na bilecie oznaczył że pociąg był opóźniony. Jest to konieczne do uzyskania rekompensaty.

Jeśli podróż nie odbędzie się na czas?

W tym przypadku gdy czekamy na transport ponad 2 godziny możemy :

  • dochodzić odszkodowania tj. zwrotu całej ceny biletu.
  • Oczekiwać propozycji bezpłatnego powrotu.
  • Zmianę trasy podróży.

W przypadku opóźnienia z powodu awarii pasażerom przysługuje posiłek i darmowy nocleg. Jeśli to konieczne.

Odszkodowanie za opóźnienie statku

W przypadku podróży statkiem również pasażer nie jest pozostawiony sam sobie. Ten rodzaj  transportu ma do zaoferowania najwięcej rekompensat. Oto one:

  1. Bezpłatne wyżywienie i/lub nocleg (w razie potrzeby) gdy opóźnienie jest większe niż 90 min.
  2. Można dochodzić odszkodowania 25% ceny biletu w przypadku opóźnienie wypłynięcia i 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia przypłynięcia.

Wszystko uzależnione jest od długości rejsu i opóźnienia. Jeśli np. wypłynięcie przesuwa się o godzinę w przypadku rejsu trwającego 4 godziny wtedy możemy dochodzić odszkodowania. Analogicznie będzie w przypadku  przypłynięcia jedynie ilość godzin opóźnienia podwaja się.

Pomoc w uzyskaniu odszkodowania:

Kancelaria CITI ul. Strzelców 14/1U, 31-422 Kraków e-mail : kontakt@kciti.pl, tel. 12 285 05 38.

Skargę można złożyć e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub wypełniając formularz na stronie www.konsument.gov.pl, złóż skargę oraz pod numerem +48 22 55 60 118 pn.- pt. g.10-14.