Wypadek przy pracy a jednorazowe odszkodowanie. Komu się należy?

Ubezpieczonemu, który miał wypadek przy pracy i doznał  stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, należy się jednorazowe odszkodowanie. O wysokości świadczenia decyduje ZUS.

Kto może ubiegać się o odszkodowanie?

Pracownikowi, który w trakcie wykonywania obowiązków doznał uszczerbku na zdrowiu należy się odszkodowanie wypłacane przez ZUS. Za wypadek uznaje się nagłe zdarzenie, które powoduje uraz lub śmierć. Za długotrwały uszczerbek na zdrowiu uznaje się naruszenie sprawności organizmu trwające dłużej niż pół roku. Z kolei stały uszczerbek to upośledzenie organizmu nierokujące poprawy.  Decyzje o odszkodowaniu wydaje ZUS  w ciągu 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia od lekarza orzecznika lub powołanej w tym celu komisji lekarskiej. Kwota jest wypłacana jednorazowo w ciągu 30 dni roboczych.  Świadczenia, na jakie może liczyć poszkodowany są ustalane kwotowo za każdy procent doznanego uszczerbku na zdrowiu. Są jednak sytuacje, w których poszkodowany nie może liczyć na pomoc z ZUS-u. Dotyczy to kwestii, w których do zdarzenia doszło na skutek rażących zaniedbań i nieprzestrzegania podstawowych przepisów. O odszkodowanie nie może się starać osoba, która w czasie pracy była pod wpływem środków odurzających bądź substancji psychotropowych.

Jakie formalności trzeba spełnić?

Żeby wystąpić o jednorazową pomoc finansową, pracodawca musi jak najszybciej zbadać okoliczności i przyczyny zdarzenia. Powinien  powołać zespół powypadkowy, który jest zobowiązany w ciągu 14 dni od wypadku sporządzić protokół. Wzory dokumentów można znaleźć w rozporządzeniu ministra gospodarki pracy (Dz. U. nr 227, poz. 2298). Do pisma dołącza się dodatkowo protokoły przesłuchania poszkodowanego, świadków, opinie lekarskie, fotografie z miejsca wypadku i pozostałe materiały, które mogą się okazać kluczowe dla sprawy. Gotowy protokół powypadkowy jest prezentowany poszkodowanemu, który może wnieść do niego uwagi i zastrzeżenia. Na podstawie dostarczonych dokumentów ZUS podejmuje decyzję o tym, czy ubezpieczonemu należy się odszkodowanie i na jakie świadczenie może liczyć.