Co zrobić, gdy mieliśmy wypadek samochodowy poza granicą Polski?

Granice Europy są otwarte, a więc firmy mogą swobodnie handlować swoim asortymentem wysyłając np. tiry z towarem do innego kraju, a my możemy bez problemu zwiedzać Europę samochodem. Zazwyczaj taka podróż odbywa się bezproblemowo. Co zrobić, gdy jednak dojdzie do wypadku lub kolizji?

Jeśli kolizja miała miejsce na obszarze całej Unii Europejskiej bądź na terenie takich państw jak: Szwajcaria, Norwegia i Islandia – wtedy osoba poszkodowana ma dwie możliwości:

  • Zgłosić szkodę od razu do zagranicznego ubezpieczyciela sprawcy – to rozwiązanie jest dobre, gdy osoby biorące udział w wypadku są ranne lub gdy auto nie nadaje się do dalszej jazdy.
  • Zgłosić szkodę do polskiego przedstawiciela zagranicznej firmy ubezpieczeniowej – to sprawdzi się gdy kolizja była niegroźna i auto nadaje się do dalszej eksplantacji.

Gdy zdarzenie drogowe miało miejsce poza obszarem wyżej wymienionych krajów wówczas należy niezwłocznie zgłosić szkodę do ubezpieczyciela zagranicznego sprawcy. Przyda się protokół szkody w języku polskim i angielskim (formularz ten można znaleźć na stronie: http://european-accident-statement.accidentsketch.com ). Jeśli jednak  mamy w planach dłuższy pobyt na obszarze innego państwa, a nie znamy wystarczająco obowiązującego tam języka bardzo dobrą opcją będzie wówczas wykupienie dodatkowego pakietu Assistance gwarantującego pomoc tłumacza.

Niektóre firmy  ubezpieczeniowe oferują również pakiet Super Assistance w skład którego poza już wymienionymi usługami wchodzi również np. pomoc w sprowadzeniu uszkodzonego samochodu do kraju. Wachlarz usług zależy od indywidualnej oferty wybranej firmy ubezpieczeniowej.