Przepisy unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, które w Polsce weszły w życie z dniem 25 maja 2018 r., narzuciły na przedsiębiorców różnego rodzaju obowiązki. Między innymi RODO wymaga, aby prowadzone przez przedsiębiorców strony internetowe precyzyjnie określały osobę administratora danych i wyraźnie wskazywały placówkę firmy. Co jeszcze zmienia się w odniesieniu do serwisów internetowych?
Przede wszystkim z powodu RODO konieczna jest aktualizacja regulaminów i polityki prywatności. W serwisie musi znaleźć się bowiem między innymi informacja na temat administratora danych, określenie celu zbierania danych osobowych, informacja o wykorzystywaniu różnego rodzaju narzędzi analitycznych, wskazanie praw i obowiązków użytkownika strony.
Wiele stron internetowych zawiera również formularze (najczęściej kontaktowe). Od 25 maja 2018 r. muszą one posiadać dodatkową klauzulę o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez firmę, w celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie, w tym przedłożenia oferty, o ile tego dotyczy pytanie.
RODO wprowadza również obowiązek zainstalowania SSL i przekierowania strony na protokół https, co zapewni większe bezpieczeństwo transmisji danych. Dane osobowe dzięki temu będą możliwe do wglądu jedynie wąskiemu kręgowi odbiorców i nie będzie możliwe ich odszyfrowanie czy podsłuchanie.
Dla laików, osób niezajmujących się na co dzień prawem, wprowadzenie zmian może okazać się trudne. RODO jest bowiem dość skomplikowanym rozporządzeniem, które w dodatku na razie nie doczekało się jasnych wytycznych na gruncie polskiego prawa. W związku z tym warto w tym zakresie skorzystać z pomocy specjalistów.