Szkoda całkowita występuje gdy wartość naprawy pojazdu, wyceniana według oryginalnych części, a także średniej ceny za roboczogodzinę przewyższa wartość samochodu w dniu szkody. Jednakże czasami istnieje możliwość naprawienia pojazdu i otrzymania odszkodowania ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego. Szkoda całkowita jest bardzo korzystna dla ubezpieczyciela, dlatego bardzo wielu sztucznie zawyża stawki naprawy lub zaniża cenę samochodu w dniu szkody. Szkoda całkowita jak jest liczona?
Naprawa do wartości pojazdu
Z OC sprawcy: szkoda całkowita jest to sytuacja kiedy naprawa samochodu przekracza wartość pojazdu sprzed szkody. Żeby obniżyć koszty naprawy wystarczy obniżyć stawkę za roboczo godzinę. Jednakże należy pamiętać, że obniżona stawka musi być udokumentowana kosztorysem. Jeżeli obniżenie stawek serwisowych jest niewystarczające można spróbować zejść z ceny części. Warsztaty mają możliwość zamówienia części z dosyć dużymi rabatami w cenach hurtowych. W kalkulacji towarzystwa ubezpieczeniowego zawsze podane są ceny części nowych oryginalnych.
Z AC: szkoda całkowita liczona jest w przypadku gdy wartość naprawy pojazdu przekracza 70% jego wartości przed szkodą. W niektórych przypadkach można wystąpić do ubezpieczyciela o warunkowe zaakceptowanie wyższych kosztów naprawy. Z reguły jeżeli wartość naprawy wynosi 70-80% towarzystwa ubezpieczeniowe wyrażają zgodę na naprawę, jednakże jeżeli wartość ta przekracza 80% robią to bardzo rzadko i niechętnie. Można jednakże obniżyć koszty naprawy znajdując warsztat, gdzie cena za roboczogodzinę jest dużo niższa. Należy jednakże pamiętać, że wszystkie koszty muszą być udokumentowane poprzez rachunki.
Kiedy nie warto naprawiać samochodu po szkodzie
W wielu przypadkach jeżeli wartość naprawy samochodu po szkodzie przewyższa wartość samochodu przed szkodą warto się zastanowić czy warto go naprawiać. Pojazd może nie być aż tak bezpieczny i sprawny, dlatego czasami dużo lepiej jest zezłomować samochód i cieszyć się bezpieczeństwem jazdy.
Szkoda całkowita: jak jest liczona
W przypadku szkody całkowitej, wartość naprawy pojazdu jest kluczowym czynnikiem w określeniu, czy pojazd zostanie uznany za szkodę całkowitą. Szkoda całkowita występuje, gdy koszt naprawy, uwzględniający oryginalne części i średnią cenę roboczogodziny, przewyższa wartość samochodu w dniu wystąpienia szkody.
Ubezpieczyciele mają tendencję do preferowania szkody całkowitej, ponieważ jest to dla nich bardziej korzystne. Często zdarza się, że ubezpieczyciele sztucznie zawyżają koszty naprawy lub zaniżają wartość samochodu, aby osiągnąć szkodę całkowitą.
W przypadku ubezpieczenia OC sprawcy, szkodę całkowitą można stwierdzić, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu przed szkodą. Aby zmniejszyć koszty naprawy, można obniżyć stawkę roboczogodziny, przy czym konieczne jest udokumentowanie takiej obniżki za pomocą kosztorysu. Jeśli obniżenie stawek roboczych nie jest wystarczające, można spróbować negocjować cenę części. Warsztaty mają możliwość zamówienia części po cenach hurtowych, co może przyczynić się do obniżenia kosztów naprawy.
Szkoda całkowita jak jest liczona w przypadku ubezpieczenia AC? Szkoda całkowita jest zwykle liczona, gdy koszt naprawy przekracza 70% wartości pojazdu przed szkodą. Istnieje możliwość zgłoszenia do ubezpieczyciela wniosku o warunkowe zaakceptowanie wyższych kosztów naprawy. Zazwyczaj, gdy koszt naprawy wynosi od 70% do 80% wartości pojazdu, ubezpieczyciele wyrażają zgodę na naprawę. Jednakże, jeżeli koszt przekracza 80%, zgoda na naprawę jest udzielana rzadziej i z niechęcią. W celu obniżenia kosztów naprawy można poszukać warsztatu, gdzie stawka roboczogodziny jest znacznie niższa. Ważne jest jednak, aby wszystkie koszty zostały udokumentowane za pomocą rachunków.
W wielu przypadkach, gdy koszt naprawy przewyższa wartość samochodu przed szkodą, może nie być opłacalne naprawianie pojazdu. Pojazd może nie być wystarczająco bezpieczny i sprawny, dlatego czasami lepszym rozwiązaniem jest zezłomowanie samochodu i zapewnienie sobie bezpiecznej jazdy.