Assistance – usługa zakładająca pomoc klientowi w określonych sytuacjach, powstałych najczęściej w wyniku zdarzenia losowego. Do usług assistance zaliczane jest: pomoc w podróży, dowóz benzyny oraz holowanie.
Direct – bezpośrednia sprzedaż ubezpieczeń, bez udziału pośrednika. W Polsce najczęściej utożsamiana ze sprzedażą przez telefon i internet. Szersze pojęcie obejmuje także bezpośrednią sprzedaż we własnych placówkach ubezpieczyciela.
Likwidacja szkody – ustalenie stanu faktycznego, udokumentowanie szkody, a także wycenienie wielkości strat w celu wypłaty odpowiedniego odszkodowania.
Minicasco – produkt z grupy ubezpieczeń autocasco. Zakres ochrony jest ograniczony w zakresie ubezpieczenia czy sposobu rozliczenia szkody, w porównaniu do pełnego ubezpieczenia autocasco.
Nieszczęśliwy wypadek – zdarzenie, w skutek którego nastąpiła utrata zdrowia lub życia ubezpieczonego. Zdarzenie musi być niezależne od woli ubezpieczonego, nagłe i wywołane zewnętrzną przyczyną.
NNW – ubezpieczenie od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków.
OC – ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej.
OC ogólne – podstawowe ubezpieczenie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które obejmuje odpowiedzialność za szkody deliktowe. Nie obejmuje szkód na skutek nienależytego wykonania lub niewykonania kontraktu lub zobowiązania.
Odszkodowanie – świadczenie ubezpieczyciela za szkodę, która powstała na skutek wypadku, przewidzianego w umowie.
OWU – Ogólne Warunki Ubezpieczenia
Polisa – dokument, który zawiera umowę ubezpieczenia. Stanowi potwierdzenie przyjęcia przez Ubezpieczyciela odpowiedzialności za straty określone w umowie.
Składka ubezpieczeniowa – kwota, wypłacana ubezpieczycielowi za udzieloną ochronę ubezpieczeniową.
Suma ubezpieczenia – górna granica kwoty, zapisana w polisie, do jakiej towarzystwo ubezpieczeniowe ponosi odpowiedzialność w wyniku szkody.
Szkoda – strata majątkowa lub inna tj. utrata zdrowia lub życia w wyniku wypadku losowego.
Szkoda całkowita – szkoda, podczas której uszkodzenie przedmiotu ubezpieczenia nie pozwala na naprawę lub nie jest ona opłacalna ekonomicznie.
Szkoda częściowa – szkoda, podczas której uszkodzenie przedmiotu ubezpieczenia jest możliwe do naprawy i opłacalne ekonomicznie.
Ubezpieczony – podmiot stosunku prawnego, który wynika z umowy ubezpieczenia. Ubezpieczony podlega ochronie i otrzymuje odszkodowanie, o ile w umowa nie mówi inaczej.
Wypadek ubezpieczeniowy – zdarzenie, które zobowiązuje ubezpieczyciela do wypłaty świadczenia. Jego warunki zdefiniowane są w umowie ubezpieczenia lub warunkach ogólnych ubezpieczenia.
Zadośćuczynienie pieniężne – sposób wyrównania szkody niemajątkowej. Poszkodowanemu zostaje wypłacona odpowiednia suma pieniężna w skutek doznanej krzywdy. Może on domagać się zadośćuczynienia w przypadku uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia, utraty zdolności do pracy zarobkowej (całkowitej lub częściowej), zwiększenia się potrzeb, pozbawienia wolności do której doszło w skutek nakłonienia za pomocą podstępu, gwałtu, nadużycia stosunku zależności do poddania się czynowi nierządnemu, naruszenia dóbr osobistych, a także śmierci najbliższej osoby .
Zakres ochrony ubezpieczeniowej – zobowiązanie ubezpieczyciela do spełnienia świadczenia, które jest określone w umowie ubezpieczenia. Zakres ochrony ubezpieczeniowej obejmuje wiele podstawowych ryzyk i jest dość złożonym pojęciem.
Zielona Karta – właściwa nazwa to Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy. Biura Narodowe (w Polsce – Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych), które należą do Systemu Zielonej Karty uznają ten dokument jako dowód istnienia ubezpieczenia OC. Do Systemu Zielonej Karty należy 45 Biur Narodowych.