Wypadkiem określa się nieszczęśliwe zdarzenie, które miało miejsce podczas wykonywania czynności na rzecz pracodawcy na jego zlecenie lub bez jego dyspozycji.
Jeśli pracownik jest ubezpieczony i ulegnie wypadkowi ze strony pracodawcy może liczyć na:
- Zrekompensowanie kosztów opieki lekarskiej
- Zwrot wydatków na potrzebne leki
- Całościową refundację zakupu potrzebnego sprzętu rehabilitacyjnego lub ortopedycznego
Osobie poszkodowanej podczas wykonywania pracy przysługuje również wiele form pomocy takich jak: odszkodowanie jednorazowe, renta rodzinna, różne rodzaje zasiłków (chorobowy, wyrównawczy) oraz świadczeń (pielęgnacyjne, rehabilitacyjne).
Gdy skutki nieszczęśliwego zdarzenia są długotrwałe bądź stałe poszkodowany ma prawo do renty powypadkowej lub renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Kwotę wysokości wypłacanego świadczenia ustala się zgodnie z zasadami ZUS.
Renta nie przysługuje gdy:
- Pracownik umyślnie naruszył przepisy BHP
- Pracownik wykonywał swoje obowiązki po spożyciu alkoholu lub innych środków zaburzających normalne funkcjonowanie organizmu