RODO w gabinecie stomatologicznym

Jednym z podmiotów, zobowiązanych do przestrzegania zasad, wskazanych w RODO, są gabinety stomatologiczne. W tej przestrzeni bowiem również może dojść do przetwarzania danych osobowych klientów – pacjentów. O czym warto pamiętać?

Przetwarzanie danych osobowych w gabinecie

Prowadząc działalność gospodarczą, wszelkiego rodzaju gabinety lekarskie, w tym gabinety stomatologiczne, sporządzają dokumentację medyczną swoich pacjentów. W konsekwencji gromadzą określone dane osobowe i je przetwarzają. Wobec tego, niezależnie od tego, czy jest to duży szpital lub przychodnia, czy też indywidualna praktyka lekarska lub stomatologiczna, osoby prowadzące taką działalność są zobowiązane do stosowania przepisów RODO. Mając na względzie fakt, iż branża medyczna jest specyficzna i gromadzi szczególne dane, w gabinecie stomatologicznym należy też pamiętać o specyficznych obowiązkach.

Jak przetwarzać dane wrażliwe?

Obarczone szczególnymi wymogami jest przede wszystkim przetwarzanie danych wrażliwych. Co do zasady w RODO wskazano, że w ogóle nie można przetwarzać takich danych. W tym zakresie istnieją jednak pewne wyjątki, dotyczące profilaktyki zdrowotnej, medycyny pracy, diagnozy medycznej i leczenia, zapewnienia opieki zdrowotnej oraz zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej oraz zapewnienia zabezpieczenia społecznego oraz zarządzania systemami i usługami zabezpieczenia społecznego. Dane wrażliwe można przetwarzać dla wskazanych celów, ale tylko wtedy, gdy są objęte tajemnicą zawodową.

Jak przetwarzać inne dane?

W wielu przypadkach zatem w gabinecie stomatologicznym nie trzeba będzie odbierać zgód od pacjentów. Imię i nazwisko będzie bowiem przetwarzane na zasadzie niezbędności tych danych w celu wykonania umowy. Z kolei dane wrażliwe rządzą się innymi, wskazanymi wyżej zasadami. Może się jednak zdarzyć, że gabinet stomatologiczny wykorzystuje dane chociażby do celów marketingowych. Wtedy konieczne jest odebranie zgody.