Czemu ubezpieczyciel czeka z wypłatą odszkodowania?

Przebrnięcie przez trudny i żmudny proces likwidacji szkody nie jest łatwe. Niejednokrotnie spotkamy na swojej drodze problemy i rozczarowanie, czemu ubezpieczyciel czeka z wypłatą odszkodowania. Postępowanie wyjaśniające nie prowadzi do ustalenia odpowiedzialności towarzystwa i zakresu doznanych strat. Czekamy na wypłatę, podczas gdy towarzystwo uzależnia decyzję od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. Czy słusznie?

Obowiązek wyjaśnienia przyczyny i okoliczności wypadku

Sąd Najwyższy wyrokiem z dnia 19 września 2002 r. sygn. akt V CKN 1134/00 stwierdził, że obowiązek wypłaty odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych powstaje z chwilą najwcześniejszego, jak to możliwe, wyjaśnienia przez zakład ubezpieczeń okoliczności wypadku. Tymczasem ubezpieczyciel często tłumaczy zwłokę, zasłaniając się brakiem możliwości ustalenia sprawcy, rozmiaru powstałej szkody czy wreszcie niedostatecznym udokumentowaniem roszczeń. Czeka do czasu uzyskania prawomocnego wyroku sądu. Jest to jednak spore nadużycie.

Czemu ubezpieczyciel czeka z wypłatą odszkodowania?

Konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie oznacza niekończącego się procesu. Zgodnie z art. 817 k.c. po zgłoszeniu szkody ubezpieczyciel powinien z należytą starannością dążyć do ustalenia przesłanek swojej odpowiedzialności oraz do samodzielnej wyceny szkody we własnym zakresie przy pomocy specjalistów, którymi dysponuje. Jak długo czekać na pieniądze z ubezpieczalni? W toczącym się postępowaniu w sprawie o wykroczenie, odszkodowanie powinno zostać wypłacone nie później niż po upływie 90 dni od dnia zgłoszenia szkody. Przekroczenie tego terminu jest możliwe jedynie w przypadku, gdy stwierdzenie odpowiedzialności towarzystwa lub też określenie wysokości odszkodowania uzależnione jest od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego.

Konsekwencje przekroczenia terminu wypłaty odszkodowania

Jeśli jesteś poszkodowany w wypadku i nie wiesz, czemu ubezpieczyciel czeka z wypłatą odszkodowania, nie czekaj! Działaj! Zgłoś się do naszej kancelarii. Nieuzasadniona zwłoka w prowadzeniu postępowania likwidacyjnego, a tym samym przekroczenie terminów wypłaty odszkodowania, wiąże się z koniecznością zapłaty na rzecz poszkodowanego odsetek ustawowych. Dodatkowo możemy ubiegać się o naprawienie szkody, jeżeli taka wynikła z oczekiwania na przyznanie należnych nam świadczeń.